ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΩΣ

Αξιολογώ τις πηγές ΙΙ-- Ξεφυλλίζω/περιηγούμαι

Κατηγορίες Αξιολογώ τις πηγές Φοιτητής Επισκέπτης

Αφού συλλέξω τις πηγές μου, τους τίτλους που έχω ανακαλύψει, πώς θα εκτιμήσω την αξία και τη χρησιμότητά τους για το σκοπό που τις έχω ψάξει, για την εργασία που έχω αναλάβει; Το δεύτερο βήμα είναι να ξεφυλλίσω το βιβλίο ή να περιηγηθώ στον ιστότοπο, για να ανακαλύψω περισσότερες πληροφορίες για το σκοπό του έργου, το κοινό που απευθύνεται ο δημιουργός, την οργάνωση του υλικού και την κάθε είδους τεκμηρίωση που διατίθεται.

Σκοπός του συγγραφέα

Τι σκοπό θέτει ο συγγραφέας; Στον πρόλογο ή το εισαγωγικό κείμενο ή την περίληψη άρθρου ανιχνεύω τους στόχους του συγγραφέα, τι ακριβώς επιδιώκει με το βιβλίο/ιστότοπο, να αποδείξει μια θεωρία; να προωθήσει ένα έργο, έναν οργανισμό; να εκμεταλλευτεί εμπορικά ένα προιόν ή μια ιδέα;  Υπάρχουν εμπορικές διαφημίσεις στον ιστότοπο;

Κοινό που απευθύνεται

Σε ποιο κοινό απευθύνεται η έκδοση; Ο συγγραφέας απευθύνεται με το έργο του  σε ειδικό κοινό, σε φοιτητές ή σε διευρυμένο ακροατήριο, σε συγκεκριμένες ομάδες ή ηλικίες; Η αισθητική, η δομή και η διάταξη του ιστοτόπου προσφέρει ενδείξεις για τη στόχευση του κοινού.

Τεκμηρίωση

Υπάρχει επαρκής βιβλιογραφική ή άλλη τεκμηρίωση; Κοιτάω προσεκτικά τις βιβλιογραφικές αναφορές, αν υπάρχουν,  μέσα στα κείμενα αλλά και στη συγκεντρωτική βιβλιογραφία, είναι παλιά ή περιλαμβάνει και πρόσφατα έργα, είναι εκτενής ή ενδεικτική, αναφέρεται σε επιστημονικές πηγές ή κυρίως σε εκλαϊκευμένες. Ο ιστότοπος περιέχει αρκετούς συνδέσμους σε επιστημονικά έγκυρο υλικό; Λειτουργούν οι σύνδεσμοι  ή απλά αναπαράγεται η πληροφορία; Περιλαμβάνει παραρτήματα, σελίδες με άλλο υποστηρικτικό υλικό, πίνακες, διαγράμματα, εικόνες, στατιστικές πληροφορίες, επιστημονικά δεδομένα, ερωτηματολόγια κτλ;

Οργάνωση

Υπάρχει λογική και σαφής οργάνωση του υλικού; Προσέχω τη δομή και την οργάνωση του υλικού σε ενότητες και κεφάλαια, σε ιστοσελίδες και υποσελίδες, αρμόζει η δομή αυτή στη δική μου προσέγγιση; Με διευκολύνει να επικεντρωθώ σε συγκεκριμένα κεφάλαια, διαχωρίζονται οι πηγές (μαρτυρίες ή τα δεδομένα)  από τη δευτερογενή έρευνα; Τα παραρτήματα και τα ευρετήρια βοηθούν στην σφαιρική κάλυψη του θέματος, η σελιδοποίηση, οι χρωματικοί συνδυασμοί, οι γραμματοσειρές διευκολύνουν την ανάγνωση, την περιήγηση και την κατανόηση;