Γράφω και παρουσιάζω εργασία

Κατηγορίες Γράφω και παρουσιάζω εργασία

Η πανεπιστημιακή εργασία διαφέρει αρκετά από τη σχολική εργασία, όπου οι απαιτήσεις της έκτασης και του περιεχομένου είναι αρκετά περιορισμένες και οι κανόνες συγγραφής χαλαροί. Η εργασία στο πλαίσιο ενός πανεπιστημιακού μαθήματος διαφέρει ως προς τα παρακάτω σημεία:  

  • Απευθύνομαι στην επιστημονική κοινότητα και πρέπει να το κάνεις με συγκεκριμένη μέθοδο,  γνωρίζοντας τις απαιτήσεις, τις συμβάσεις και τις πρακτικές της επιστημονικής κοινότητας, και σε ακαδημαικό  ύφος.
  • Οφείλω  να γνωρίζω τι έχει γραφτεί για το θέμα, ποιες είναι οι επιστημονικές απόψεις, θεωρίες κτλ, τα ιστορικά και γεωγραφικά συμφραζόμενα, το πλαίσιο εν γένει.
  • Στέκομαι, όσο μπορώ, κριτικά απέναντι σε όσα έχουν ήδη ειπωθεί. 
  • Διαμορφώνω την προσωπική μου γνώμη, τη διατυπώνω  με επιστημονικό τρόπο, δηλαδή αναλυτικά (συνοψίζοντας - αξιολογώντας- αναλύοντας- συνθέτοντας)
  • Αν πρόκειται να παρουσιάσω προφορικά την εργασία μου, ακολουθώ τα βήματα που περιγράφονται παρακάτω, ακολουθώντας όμως στα τελυταία στάδια τις οδηγίες της προφορικής παρουσίασης.

Βήματα

Τα βήματα δεν ακολουθούν μια πορεία γραμμική, διαβάζω, κρατώ σημειώσεις, αποτυπώνω τις σκέψεις μου σε σχεδιάγραμμα, γράφω και ξανά πάλι πίσω μπρος, διαβάζω, διορθώνω το σχεδιάγραμμα, σβήνω, γράφω, διαβάζω κ. ο. κ

Καταιγισμός ιδεών 

  • Καταγράφω κάθε ιδέα που σκέφτομαι σχετικά με το θέμα.
  • Βρίσκω πως συνδέονται μεταξύ τους.

Διαβάζω ενεργητικά

  • Διαβάζω με κριτική ματιά, εξετάζω τα επιχειρήματα.
  • Ελέγχω τη βιβλιογραφία.

Κρατώ σημειώσεις

Κρατώ σημειώσεις για  ό,τι που προκαλεί το ενδιαφέρον, είτε συμφωνώ είτε όχι.Υπογραμμίζω και γράφω σχόλια στα περιθώρια των εκτυπώσεών μου ή στα δικά μου βιβλία.

Γράφω κείμενο εξαρχής

  • Προσπαθώ να γράφω κομμάτια της εργασίας στην πορεία και όχι την τελευταία στιγμή όλη την εργασία.
  • Ξεκινώ με ελεύθερο γράψιμο, για να αποτυπώσω είτε την επισκόπηση που έχω κάνει είτε τα επιχειρήματά μου καθώς διαμορφώνονται. 

Σχεδιάγραμμα 

Όταν αρχίζω να διαμορφώνω τη δομή της εργασίας και έχω κατανοήσει τις συσχετίσεις στο θέμα μου, σκιτσάρω ἐνα σχεδιάγραμμα, μια οπτική. απεικόνιση. Έτσι θα  βεβαιωθώ ότι μπορεί να περιληφθεί όλη η πληροφορία που θέλω να συμπεριλάβω και μάλιστα με  μια λογική οργάνωση.

Σχεδίασμα 

Κάποια στιγμή συνθέτω τα κείμενά μου σε ένα σχεδίασμα της εργασίας, που πλέον έχει τη μορφή συνεχούς κειμένου και σαφή δομή. Το συζητώ με τον καθηγητή μου έγκαιρα και προχωρώ σταδιακά στις αναγκαίες βελτιώσεις, έτσι ώστε το τελικό κείμενο να είναι έτοιμο στην προυθεσμία που μου δίδεται.

Ζητήματα δομής και ύφους

Η οργάνωση του υλικού σε μια εργασία υπαγορεύεται σε  μεγάλο βαθμό από το γνωστικό αντικείμενο και από τις υποδείξεις του διδάσκοντα. Ακολουθούν κάποιες επισημάνσεις για ορισμένα ζητήματα δομής που θεωρούνται σημαντικά.

Εισαγωγή 

  • Αποτελεί την πρώτη εντύπωση που αποκομίζει ο αναγνώστης, καλό είναι να τον κερδίσω και να τον προσανατολίσω στο περιεχόμενο και τη δομή της εργασίας. Μπορεί να γραφεί στο τέλικο στάδιο της συγγραφής.
  • Αναφέρω το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί το θέμα μου, τον επιστημονικό διάλογο που είναι σε εξέλιξη.
  • Προβάλλω τη θέση, το επιχείρημα, την άποψή μου, σε σχέση με τις διαφορετικές απόψεις.
  • Αναφέρω τη μέθοδολογία της  εργασίας μου.
  • Τονίζω τη συνεισφορά της εργασίας μου στην έρευνα, αν είναι πρωτότυπη.
  • Περιγράφω συνοπτικά την οργάνωση του υλικού μου.

Παράγραφοι  

  • Φροντίζω να είναι σαφής η θεματική πρόταση σε κάθε παράγραφο.
  • Προσέχω να είναι ομαλή η ανάπτυξη και η εξέλιξη των επιχειρημάτων και των σκέψεών μου από παράγραφο σε παράγραφο.
  • Αποφεύγω την επαναληψη, εκτός εάν θέλω να τονίσω κάτι.

 Συμπεράσματα 

  • Επιχειρώ μια σύνοψη της επιχειρηματολογίας μου.
  • Δίνω έμφαση στην λύση ή τη συνεισφορά μου στον επιστημονικό διάλογο.
  • Μπορεί να θέλω να  επισημάνω πάλι την αδυναμία της αντίθετης άποψης.

 Ύφος και γλώσσα

  • Το ύφος δεν χρειάζεται να είναι επιτηδευμένο, καλό είναι να διακρίνεται από σαφήνεια, ακρίβεια και πειστικότητα.
  • Αν μπορώ, να προσαρμοστώ στη γλώσσα και το ύφος των κειμένων του γνωστικού αντικειμένου.